NINJUTSU = SJÄLVSKYDD 
Koppo Karatejutsu + Koryu Jujutsu Torite + Kumi Uchi

KUMI UCHI 組み打ち - NÄRKAMP

Bujinkan Kumi Uchi handlar om att träna och härda hela kroppen, att kunna använda knytnävar, fingrar och öppna händer för att slå på svaga punkter, att sparka och kasta, att applicera ledlås och halslås samt använda hopp och olika plötsliga positions förändringar. Det handlar också om att kunna försvara sig mot olika former av angrepp med vapen och likaledes kunna använda vapen för att försvara sig och sina närmaste. Det låter som mycket våldsanvändning men en viktig del i träningen är vaksamhet för att upptäcka situationer innan de uppstår, och olika exit-strategier för hur man flyr undan på ett dolt och säkert sätt.

Denna form av träning kallas för ”shugyo”. Den kroppsfärdighet som driver dessa tekniker kallar vi för Ninpo Taijutsu. Ninpo är ett ord som är svårt att direkt översätta men baseras på tanken bakom yin-yang teorin och gogyo (de fem faserna). Målet med shugyo är att lära känna oss själva och våra förmågor, för att sedan spränga dessa gränser. Vår självbild förändras med shugyo!

Hatsumi sensei har skrivit att "ninpo kumi uchi är svårt eftersom det inte har några tekniker".  Vi måste lära oss att enligt yin-yang principen växla mellan

  • insida / utsida
  • över / under
  • fram / bak
  • mjukt / hårt
  • spänd / avspänd
  • vänster / höger
  • vrida ut/vrida in
  • osv...

istället för att fokusera på utförande och memorering av hårdkodade tekniker.

Förr kunde ninja dra sig tillbaka i flera år till bergen, där de smidde och härdade sina kroppar mot stenar och träd. Som ett resultat av denna typ av träning blev kroppen och hjärnan ett vapen. Efter att ha nått en sådan nivå av härdning kunde de bryta stenar med fingertoppar och tår, och varje del av kroppen var ett redskap.
I det här övningssteget är sökandet efter den mest effektiva rörelsen målet. Det finns inte riktigt en specifik plats bestämt för denna utövande. Det är en konstant, upplevelse av varje ögonblick för att integrera varje detalj i rörelsen. Det är oändliga och ständiga tester. Detta är anledningen till att det är missvisande att översätta ordet shugyo med "träning". Det är mer som en fokuserad typ av utövande, en självdisciplin i vardagen.

Efter Grundkurs 3: Kumi Uchi gör man ett test av sin instinktiva förmåga att undvika fara, sk ”sakki-test” och vid godkänt kan man gå vidare till:


Kumi Uchi övningarna är uppdelade i 10 scenarier:

  1. Suwari gata - ur underläge.
  2. Katate dori - ur enhandsgrepp
  3. Ryote dori - ur tvåhandsgrepp
  4. Haibu yori - mot angrepp bakifrån
  5. Ken no tsukai kata - använda nävarna
  6. Keri ni taisuru - hantering av sparkar
  7. Tsuki to keri ni taisuru - hantering av kombinationer
  8. Nage kaeshi - kontringar mot kast
  9. Muto dori - mot vapen
  10. Santo tonso no kata - råttans dolda flykt  

Det finns mer skrivet om Kumi uchi på vår blogg.

Bukijutsu - vapenmetoder 

På denna nivån av budo studier inkluderar vi användning av längre vapen. En viktig metod för att utveckla våra kroppsfärdigheter.

Kumi Uchi Mokuroku - innehåll 

Den här träningsformen kallar vi för shugyo och det innebär att "vägen är viktigare än målet"










 
 
 
 
Post