NINJUTSU 
SJÄLVFÖRSVAR

Kihon Happo no Kata

Inom Bujinkan är kata (form) en central metod för att överföra traditionell stridskonst från generation till generation. Kata är dock mycket mer än bara en fast uppsättning rörelser – de är symboler för det "formlösa", det vill säga den underliggande princip som genomsyrar Bujinkan och dess nio ryu-ha (skolor). Genom att öva kata lär vi oss inte bara tekniker, utan även att anpassa oss och reagera fritt i olika situationer. Ett särskilt exempel på detta är Kihon Happo, som ofta betraktas som kärnan i Bujinkan.

Kata som verktyg för förståelse

Kata representerar en metod för att överföra intuitiv kunskap genom att isolera specifika rörelser och principer. Men som Stormästaren Masaaki Hatsumi ofta poängterar är syftet med kata inte att fastna i formen, utan att frigöra sig från den. Kata fungerar som en språngbräda för att förstå de övergripande principerna inom närkamp och självförsvar – taktik, rörelse, timing, distans och energi.
Genom att internalisera kata kan vi gradvis börja improvisera och transformera (henka) dess principer i oförutsägbara scenarier. Därmed blir kata inte ett slutmål utan en process för att uppnå en djupare förståelse av det formlösa, eller mushin – ett sinnestillstånd där intuition och spontanitet styr handlingen.

Kihon Happo: Essensen i Bujinkan

Kihon Happo, som kan översättas till "De åtta lärorna", är en samling av tekniker, taktiker och principer som anses utgöra inledningen till alla stridskonster inom Bujinkan. Den består av två huvuddelar:

Kosshi Kihon Sanpo:

  • Ichimonji: En anpassbar position som kombinerar off-line försvar och förberedelse för kontraattack.
  • Jumonji: En defensiv hållning som betonar att försvar och attack är integrerat.
  • Hicho: En offensiv inställning för att förgöra fiendens attacker (waza goroshi) .

Torite Kihon Goho:

  • Omote Gyaku: En yttre vrängning av motståndarens kropp på hel avstånd.
  • Omote gyaku ken sabaki: En yttre vrängning för hantering av slag på halv avstånd.
  • Ura Gyaku: En inre vrängning av motståndarens kropp på hel/halv avstånd.
  • Musha Dori: En yttre vrängning för kontroll av fienden på nära avstånd.
  • Muso Dori: En inre vrängning för kontroll av fienden på nära avstånd.

Dessa kata är inte bara fysiska rörelser utan också uttryck för Bujinkans grundprinciper, såsom att använda motståndarens kraft mot dem, att bryta struktur och balans och att agera med precision.

Från Form till Formlöshet

När en nybörjare börjar träna Kihon Happo kan rörelserna kännas mekaniska och begränsande. Detta är dock en nödvändig fas i lärandet – att först bemästra formen för att sedan kunna släppa den. Genom upprepad träning börjar nybörjaren förstå att varje teknik är en manifestation av övergripande principer och underliggande metoder. Till exempel lär Ichimonji inte bara en specifik hållning utan också vikten av att skapa distans och kontrollera fiendens attacklinjer.
När dessa principer integreras i kropp och sinne blir det möjligt att agera fritt utan att "tänka" på tekniken. Denna transformation (jap. henka) från form till formlöshet är kärnan i Bujinkan och återspeglar filosofin om att anpassa sig till varje situation.

En Levande Tradition

Det är viktigt att komma ihåg att kata inte är statiska; de är levande traditioner som utvecklas genom vår egen erfarenhet. Detta är särskilt sant inom Bujinkan, där varje ryu-ha bidrar med sin unika perspektiv på närkamp och självförsvar. Genom att träna Kihon Happo och andra ryu-ha kata öppnar vi dörren till en djupare förståelse av dessa skolors essens. Vår stridskonst har tusen åriga anor och fortsätter att utvecklas än idag!

Slutsats

Kata inom Bujinkan är inte bara tekniska övningar utan symboler för en djupare förståelse av stridens och livets principer. Genom att träna Kihon Happo lär sig utövaren att forma sin kropp och sitt sinne, men också att släppa formen och agera intuitivt. I detta ligger styrkan i Bujinkan – att balansera tradition och spontanitet, form och formlöshet. Denna transformation från form till formlöshet är kärnan i Bujinkan och kallas för ”henka”.

Kihon happo, beskriven i vår Kihon Densho












Ovanstående text är ur Kihon Densho och beskriver Kihon Happo och dess underavsnitt Kosshi Kihon Sanpo och Torite Kihon Goho. Texten är skriven på ett sätt som leker med orden och gör att det inte bara går att översätta den ord för ord. 


 
 
 
 
Post